Klasy integracyjne

 

 

 

Dla kogo są klasy integracyjne? Dla uczniów niepełnosprawnych. Ale czy tylko? Z naszego doświadczenia wynika, że wielu rodziców zdrowych dzieci szczególnie zabiega o zapisanie dziecka właśnie do klasy integracyjnej. Uważają, że w klasie integracyjnej dzieci nauczą się tolerancji i szacunku dla innych, niezależnie od ich wiedzy, wyglądu i sprawności. Chcą bowiem, by ich dzieci były nie tylko asertywne, ale i pełne empatii. W naszej szkole rodzic zdrowego dziecka ma możliwość wyboru pomiędzy typową klasą a integracyjną. Mając podstawową wiedzę o funkcjonowaniu oddziałów integracyjnych będzie mógł bardziej świadomie podjąć decyzję.

Oto kilka informacji o nauce w klasie integracyjnej: Klasa integracyjna jest to oddział o mniejszej liczebności – w naszej szkole do 20 uczniów w tym 5 – 3 niepełnosprawnych. W oddziale tym pracuje dwóch pedagogów: nauczyciel prowadzący i pedagog wspierający. Wśród dzieci niepełnosprawnych uczących się w klasie integracyjnej możemy wyróżnić dzieci z deficytem intelektualnym, zaburzonym analizatorem wzrokowym i słuchowym, autyzmem (w tym z zespołem Aspergera), mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa.Co z dziećmi niepełnosprawnymi? Zadaniem nauczyciela wspomagającego jest dostosowanie podstawy programowej do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych, tak aby była ona w pełni opanowana i zrealizowana. Dodatkowo dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego objęte są indywidualną pomocą specjalistyczną na terenie szkoły.Uczniowie klasy integracyjnej realizują ten sam program nauczania ze wszystkich przedmiotów, co uczniowie równoległych klas, mają te same podręczniki.A co dla uczniów zdrowych? O zaletach klas integracyjnych można mówić dużo. Współpraca dwóch pedagogów i mała liczebność uczniów pozwala na pełną indywidualizację pracy dydaktycznej, stałe dostosowywania treści programowych do możliwości ucznia, stopniowanie trudności zadań, stosowanie ciekawych metod aktywizujących. Indywidualizacja pracy dotyczy również uczniów zdolnych , dla których opracowuje się dodatkowe zadania. Na lekcji uczniowie mają szansę częściej wypowiadać się i poruszać interesujące ich zagadnienia. Uczniowie zdrowi, przeciętni, zdolni i ambitni wspierają, pomagają, tłumaczą , ale najczęściej motywują do pracy uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Badania prowadzone wśród rodziców dowodzą, że dziecko uczące się w klasie integracyjnej:


  • osiąga wysokie wyniki w zakresie swoich możliwości
  • przychodzi chętnie do szkoły,
  •  chętnie odrabia zadawane prace domowe,
  • łatwiej nawiązuje kontakty z rówieśnikami,
  • ma dobry kontakt z osobami niepełnosprawnymi,
  • uczy się współpracy, zrozumienia, tolerancji,
  • ma większą możliwość korzystania z pomocy nauczycieli,
  •  ma większe zaufanie do nauczycieli,
  • na lekcjach jest bardziej skoncentrowane, dopilnowane,
  • ma możliwość radzenia sobie z własnymi trudnościami.


A więc? Warto inwestować w integrację i powiedzieć NIE izolacji osób z deficytami rozwojowymi i niepełnosprawnych. Tym bardziej, że uczniowie sprawni mają przykład, jak osoby niepełnosprawne pokonują swoje ograniczenia w codziennym życiu i mogą się od nich uczyć, jak być dzielnym w życiu i nie poddawać się słabościom.

 

 

 

„Mały Olimpijczyk”

We wtorek 18.03 dziewięcioro uczniów naszej szkoły z kl .I-V  uczestniczyło w Wojewódzkich Zawodach „Mały Olimpijczyk”. Celem zawodów było nawiązanie nowych sportowych znajomości, rywalizacja międzyszkolna oraz  zachęcanie do wysiłku fizycznego. Naszą szkołę...

CZEKAMY NA WIOSNĘ

Dzieci z klasy 1b doskonaliły na ostatnich lekcjach wiedzę przyrodniczą, a zarazem pracowały nad swoimi emocjami, sadząc swoje roślinki...

SAVOIR VIVRE

W ostatnim czasie dzieci z klas 1-3 mogły wziąć udział w niezwykłych warsztatach. Pani Marta pokazała nam jak powinien wyglądać SAVOIR VIVRE WOBEC OSÓB PORUSZAJĄCYCH SIE NA WÓZKACH INWALIDZKICH. Mieliśmy okazję spróbować swoich sił podczas otwierania drzwi lub...

Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych

3 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Pani Karolina w klasach 1-3 integracyjnych przeprowadziła zajęcia w celu uświadomienia dzieciom z jakimi trudnościami zmagają się ludzie. Dzieci rozwijały umiejętności poznawcze jak i kreatywne. Każdy...

Regionalny Miting Pływacki Olimpiad Specjalnych

Kryta pływalnia Publicznej Szkoły Podstawowej nr 3 w Zdzieszowicach była areną zmagań zawodników podczas „Regionalnego Mitingu Pływackiego Olimpiad Specjalnych” w pływaniu. O medale rywalizowało blisko 100 zawodników o specjalnych potrzebach edukacyjnych z...

AFAZJA- takie trudne słowo!!!!

Ola i Kajtek są naszymi ekspertami w tym obszarze. W październiku klasy 1b i 2b wzięły udział w zajęciach, które pokazały jak wspierać, jak rozmawiać i jak duuuuużo pracy muszą włożyć osoby, które zmagają się z tym problem. Codziennie pokazują nam jak można...

X DNI INTEGRACJI

W dniu dzisiejszym klasa 3b wzięła udział w obchodach dnia integracji. W ramach tego wydarzenia uczniowie brali udział w pochodzie spod Publicznego Przedszkola nr 11 do Parku Pojednania. Dzieci maszerowały w kolorowymi balonami, transparentami i motylami – bo...

Wojewódzkie Obchody Dnia Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną

07.05.2024 roku, w Głogówku odbyły się III Wojewódzkie Obchody Dnia Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. Do miasta zjechali się przedstawiciele warsztatów terapii zajęciowej oraz szkół z całego województwa opolskiego. Wydarzenie rozpoczęło się o godzinie...

Projekt klasy 1 b

Realizacja: M.Marek, A....

Wycieczka do Muzeum

W tym tygodniu uczniowie klasy 2b realizowali temat „Po co są muzea?”. Poznali różne rodzaje muzeów, oglądali fotografie eksponatów muzealnych, dowiedzieli się kto to jest przewodnik i co to jest oryginał i kopia. Podsumowaniem była wycieczka do naszego...